De kerkenraad heeft vergaderd op 28 mei. De vergadering werd door Machteld geopend met een bezinning naar aanleiding van het gedicht ‘Ik gun je elke dag een engel’ van Frits Deubel.

De kerkenraad moet, vertegenwoordigd door Pieter Schreur en Machteld de Hoop, op 22 juni verschijnen op een zitting van het CCBBG (Classicaal College voor Behandeling Bezwaren en Geschillen), zeg maar een kerkelijke rechtbank. Dit naar aanleiding van een klacht van de heer Aertsen tegen de kerkenraad omdat deze zijn voorstel van 8 januari heeft afgewezen. Dit voorstel hield in dat de afgetreden kerkrentmeesters als aparte commissie de verduurzamingsplannen, zoals gepresenteerd op de gemeenteavond van 8 december, onverminderd zouden uitvoeren en daarbij alleen via de voorzitter van de kerkenraad zouden rapporteren. De kerkenraad heeft, mede op advies van de visitatiecommissie, dit voorstel afgewezen omdat, naast de discussie over de inhoud van de plannen, er een onmogelijke bestuurlijke constructie zou ontstaan met een college van (nieuwe) kerkrentmeesters en een college van ex-kerkrentmeesters, waarbij de taken en bevoegdheden te onduidelijk werden.

Hoewel het college van kerkrentmeesters op dit moment aan de minimale eisen voldoet, wordt er nog steeds naarstig gezocht naar mensen die het college kunnen versterken. Voor de ouderlingen wordt ook gezocht naar uitbreiding en ook het beheer van het kerkhof zal te zijner tijd overgenomen moeten worden.

Jurjen is al bezig met het nieuwe jaarthema, meer details volgen later. Zijn studieverlof is van 29 september tot 17 november. Er wordt ook gewerkt aan de vrijwilligersavond en een update van het beleidsplan.

De ruimte boven de consistoriekamer (de crèche) is bekleed met zeer brandbare materialen; de brandweer heeft bij inspecties hier al meermalen voor gewaarschuwd. Aan het eind van de zomer zal dit aangepakt worden en wordt het zachtboard vervangen door gipsplaten.

De tuinmuur tussen de pastorie en het Achterom wordt momenteel opgeknapt. Over het toekomstige gebruik van de
pastorie is de kerkenraad nog nog in beraad. Na de zomer hopen wij meer concrete plannen te kunnen maken.

Onze nieuwe, oplettende kerkrentmeester Piet Faltay maakte ons attent op het gedachtenisfonds. Dit blijkt ooit opgezet te zijn voor speciale giften, maar blijkt in de praktijk nooit gebruikt te worden. Het fonds staat ook niet vermeld in de boekhouding. Het fonds en de bijbehorende bankrekening zullen te zijner tijd opgeheven worden.

De vergadering werd afgesloten met een gebed.

Hartelijke groeten,
Pieter Schreur, voorzitter

 

 

Binnen de Kerkenraad wordt er in drie ‘colleges’ gewerkt aan alles wat er rondom de Dorpskerk speelt, in bestuurlijke zin, maar ook op sociaal en maatschappelijk vlak.

De kerkrentmeesters voeren het beheer over financiële en materiële zaken (geld en gebouwen), de diaconie ‘zorgt voor de armen’ (o.a. via inzamelingsacties, collectes en goede-doelenacties) en de ouderlingen van het consistorie houden zich bezig met het welzijn en de pastorale zorg van de kerkleden. De predikant is onderdeel van het consistorie.

De drie colleges werken grotendeels zelfstandig en vergaderen in kleine groep. Maar in de maandelijkse Kerkenraadsvergadering komt iedereen bij elkaar, en wordt verslag gedaan van wat er speelt. Over nieuwe plannen, uitgewerkte voorstellen of beleid wordt gezamenlijk een besluit genomen.

Wist u, dat u via de scriba (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) altijd ideeën, voorstellen of vragen mag inbrengen voor de Kerkenraadsvergadering?

Er zijn twee bankrekeningen van de Kerkrentmeesters nl.:

IBAN reknr.  NL71 INGB 0000 1446 30   of:  

IBAN reknr. NL45 RABO 0308 4012 39.

 

Ook zijn er mogelijkheden tot fiscaal aftrekbare giften, raadpleeg daarvoor onze pagina over de ANBI -mogelijkheden.

 

Gedachtenisfonds.

Heeft u iets te vieren en daarin de kerk wilt laten delen, kunt een blijvende bijdrage storten op:

IBAN reknr. NL48 RABO 0332 4500 07 tnv Protestantse gemeente te Blaricum ovv Gedachtenisfonds.