De Paastijd is inmiddels afgesloten en we kijken terug op een indrukwekkende Paascyclus. Veel dank aan onze predikant, Jurjen Zeilstra, voor zijn inzet om de traditionele cyclus ook dit jaar weer vorm te geven. Een bijzondere tint gaf hij daaraan door voor het eerst bij de erediensten gebruik te maken van de door de schilder Michiel Hiep vervaardigde kruiswegstaties. Boeken over zijn werk zijn in onze kerk in die periode ook aangeboden.

De versterking van de colleges blijft de aandacht vergen, op het ogenblik vooral wat betreft de diaconie en het college van kerkrentmeesters. De hoop is om in deze colleges meerdere nieuwe ambtsdragers te benoemen, waarbij gestreefd wordt naar bevestiging op de startzondag.

Bestuurskracht in kerken is overigens een thema waarvoor ook in de PKN veel aandacht bestaat. Het stond dan ook centraal in een op 3 april door de Classis Noord-Holland voor onze regio georganiseerde roadshow. Het werd een leerzame avond, die tevens een basis bood voor het leggen of onderhouden van contacten met vertegenwoordigers van kerken in onze omgeving. Onze kerkenraad werd er vertegenwoordigd door drie van zijn leden.

Sinds de verkoop van het pand aan de Naarderweg 5 is er bij de diaconie meer financiële armslag. Het college heeft dan ook besloten tot een substantiële inbreng in grotere meerjarige projecten, waartoe overleg plaats heeft met de PKN en in het bijzonder Kerk in Actie. Onder andere worden projecten in Rwanda in overweging genomen.

Bij de kerkrentmeesters blijft het onderhoud van de kerkelijke gebouwen een aandachtspunt. Zo wordt binnen afzienbare tijd met de volgende fase van het theehuis van de pastorie begonnen en, volgend op een rapport van de Monumentenwacht, wordt er een offerte voor het buitenschilderwerk van het kerkgebouw verwacht.

Tenslotte: tot nog toe ontvingen onze gemeenteleden de Onderweg alleen via de brievenbus. Graag wijs ik u er op dat het blad nu ook via de website beschikbaar is.

Al met al: we blijven in beweging!

Bas Reitsma, voorzitter Kerkenraad

 

 

 

 

 

 

 

 

Binnen de Kerkenraad wordt er in drie ‘colleges’ gewerkt aan alles wat er rondom de Dorpskerk speelt, in bestuurlijke zin, maar ook op sociaal en maatschappelijk vlak.

De kerkrentmeesters voeren het beheer over financiële en materiële zaken (geld en gebouwen), de diaconie ‘zorgt voor de armen’ (o.a. via inzamelingsacties, collectes en goede-doelenacties) en de ouderlingen van het consistorie houden zich bezig met het welzijn en de pastorale zorg van de kerkleden. De predikant is onderdeel van het consistorie.

De drie colleges werken grotendeels zelfstandig en vergaderen in kleine groep. Maar in de maandelijkse Kerkenraadsvergadering komt iedereen bij elkaar, en wordt verslag gedaan van wat er speelt. Over nieuwe plannen, uitgewerkte voorstellen of beleid wordt gezamenlijk een besluit genomen.

Wist u, dat u via de scriba (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) altijd ideeën, voorstellen of vragen mag inbrengen voor de Kerkenraadsvergadering?

Er zijn twee bankrekeningen van de Kerkrentmeesters nl.:

IBAN reknr.  NL71 INGB 0000 1446 30   of:  

IBAN reknr. NL45 RABO 0308 4012 39.

 

Ook zijn er mogelijkheden tot fiscaal aftrekbare giften, raadpleeg daarvoor onze pagina over de ANBI -mogelijkheden.

 

Gedachtenisfonds.

Heeft u iets te vieren en daarin de kerk wilt laten delen, kunt een blijvende bijdrage storten op:

IBAN reknr. NL48 RABO 0332 4500 07 tnv Protestantse gemeente te Blaricum ovv Gedachtenisfonds.