Wat doet het college van Kerkrentmeesters?

In onze gemeente kennen we ouderling-kerkrentmeesters en kerkrentmeesters.

De ouderling-kerkrentmeesters zijn ouderlingen met een speciale taak, die ook in de kerkenraad zitting hebben als ambtsdragers. Zij moeten bij de uitvoering van hun taken binnen de grenzen van het beleidsplan en van de begroting blijven, die de Kerkenraad heeft vastgesteld. Zij hebben de zorg voor de financiën en beheren het Kerkgebouw en de Pastorie.

Meer specifiek: het beheren van en het beschikken over de hen toevertrouwde financiën van de Protestantse Gemeente Blaricum, waaronder natuurlijk ook valt het verwerven van inkomsten, o.m. door de welbekende actie Kerkbalans, jaarlijks in de maand januari.

Het Kerkelijk Bureau, incl. Ledenadministratie valt onder het College van Kerkrentmeesters. 

Daarnaast zijn er kerkrentmeesters. Zij zijn geen lid van de kerkenraad. Zij brengen hun deskundigheid in om praktische zaken voor de kerk te behartigen. Zo kennen we in onze gemeente kerkrentmeesters met de volgende taken:
-           beheren van het kerkelijk bureau/de ledenadministratie
-           beheren van ons Kerkhof

Collecteverantwoording 
Mei 2025
(25 Oecumenische Viering St. Vitus)
Juni 2025
01 Koffiedrinken na de dienst 104,40
08 Cantorij 271,05
15 Communicatiemiddelen 94,20
22 Kerkelijke gebouwen 49,70

Alle bedragen in euro’s.
Over de maanden april, mei en juni is via de QR-code € 435 ontvangen en via de bank € 90.

Alle gevers onze hartelijke dank.

Collecterooster
13-07 Eredienst
20-07 Pastoraat eigen gemeente
27-07 Koffiedrinken na de dienst
03-08 Communicatiemiddelen
10-08 Cantorij
17-08 Cie. Kruispunt
24-08 Kerkelijke gebouwen
31-08 Orgelfonds08-06 Cantorij
15-06 Communicatiemiddelen
22-06 Kerkelijke gebouwen
29-06 Cie. Kruispunt
06-07 Orgelfonds

Met een hartelijke groet,
namens het College van Kerkrentmeesters,
Henk Aertsen, voorzitter





Kerkbalans 2025

Thema Actie Kerkbalans 2025: Het geschenk van jouw kerk

Van 11-25 januari vond de landelijke Actie Kerkbalans plaats met als extra motto dit jaar ‘Het geschenk van jouw kerk’. De kerkenraad heeft in de begroting van de kerkrentmeesters een bedrag van € 79.000 opgenomen als vrijwillige bijdrage. Laten we er met elkaar voor zorgen dat we dit bedrag kunnen waarmaken. Mede door onze predikant ds. Jurjen Zeilstra worden tal van initiatieven ontplooid, denkt u aan: weer kinderen in de kerk, gesprekskringen (ook voor onze tieners), leerhuizen, muziek op zondagmiddag en groothuisbezoek. En dat er nog steeds voldoende contactpersonen kunnen worden gevonden is echt bijzonder in deze tijd. Kortom, we groeien met elkaar verder als gemeente van Christus! Laten we op elkaar kunnen blijven rekenen!

Met een hartelijke groet,
namens het College van Kerkrentmeesters,
Henk Aertsen, voorzitter

 

 

 

Op 8 november jl. heeft het College van Kerkrentmeesters de opgestelde concept begroting 2023  akkoord bevonden. Op 17 november jl. heeft ook de Kerkenraad de begroting goedgekeurd en verbindend verklaard. Zoals gebruikelijke ligt deze bij de administrateur voor de gemeenteleden ter inzage. Mocht u belangstellend zijn, spreek me aan in onze kerk,  bel me even op 035-5336405, email me op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  en we maken een beider passende afspraak.

De begroting van 2022 sloot, op gelijke grondslag, hetgeen wil zeggen zonder beleggingsresultaat, op een negatief saldo van € 46.150. De begroting van 2023  komt uit op een negatief resultaat van € 64.000. De daling van het resultaat wordt voor een groot deel veroorzaakt door de verdrievoudiging van de energiekosten voor onze kerk, wat € 14.000 extra kosten tot gevolg heeft.

De kerkenraad heeft inmiddels besloten om de temperatuur tijdens de diensten en bijeenkomsten te matigen om het energieverbruik te beperken.

Daarnaast is in de cijfers een indexstijging van 10 % opgenomen en zijn de kosten tegen het licht gehouden, waardoor er begrotings-technisch bezuinigingen konden worden doorgevoerd.

De aangevraagde budgetten zijn hierdoor echter niet getroffen.

U kunt nog steeds collectebonnen bestellen!
U doet dit door een bedrag in veelvoud van € 20 over te maken op bankrekening NL45 RABO 0308401239 t.n.v. College van Kerkrentmeesters Protestantse Gemeente Blaricum, dit o.v.v. uw adres, zodat ze ook afgeleverd kunnen worden.